wtorek, 10 maja 2022

451. "Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz " - Lisa See, zakładka nr 4.

 Witam :)

Kwietniowym tytułem w zakładkowej zabawie, trwającej na fb-owej grupie 

"Świry rękodzieła inspirują "  była tym razem powieść pisarki chińskiego pochodzenia 



Lisy See- "Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz"  

Nawet udało mi się wypożyczyć książkę z biblioteki.



"Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz"- to historia o dwóch kobietach w dziewiętnastowiecznych Chinach, związanych więzią silniejszą niż przyjaźń, którym - w najważniejszych wydarzeniach w życiu - towarzyszy sekretne pismo-nushu ,pismo o czterystuletniej historii, składające się z około dwóch tysięcy znaków.

Powieść See to pamiętnik Lilii - osiemdziesięcioletniej wdowy, która wie że wszyscy opisywani przez nią ludzie już odeszli, i swoją historią nikogo już nie zrani ani też nie zaszkodzi niczyjej reputacji.

 Lilia poślubiła miłego mężczyznę, który był dla niej dobry i to to pomagało jej przetrwać bardzo ciężkie etapy w życiu kobiety, w którym nawet matki zadają niewypowiedziany ból własnym córkom, krępując im stopy od 6 roku. W zasadzie to w ten sposób łamane były kości stóp.  Z przyjaciółką Kwiatem Śniegu utrzymuje bliskie stosunki aż do osiągnięcia dorosłości.  

  Przez przypadek kobiety są razem w momencie nadejścia sił rebelianckich; muszą uciekać i spędzić trzy miesiące w trudnych warunkach w górach. Udaje im się przetrwać, lecz Kwiat Śniegu cierpi z powodu śmierci syna oraz jako ofiara maltretowana przez własnego męża. Lilia, która przez zamążpójście osiągnęła wysoki status społeczny, zachęca Kwiat Śniegu do życia w zgodzie z tradycją posłuszeństwa i znajdowania przyjemności w służbie rodzinie. Nie będąc w stanie poradzić sobie z traumatyczną sytuacją, Kwiat Śniegu szuka otuchy u nowych przyjaciółek. Lilia czuje się zdradzona, potępia Kwiat Śniegu i kończy ich związek laotong...  

   Dopiero długo później przyznaje, że źle zrozumiała przyjaciółkę ,że popełniła największy błąd ponieważ czytając wiadomość od Kwiatu Śniegu, zlekceważyła " zabarwienie emocjonalne, kontekst i znaczenie tekstu" , które są w nushu najważniejsze. 

To bardzo piękna lecz jednocześnie smutna historia. Obrazująca jak wyglądała kultura i  sytuacja ówczesnych chińskich kobiet.  Już małym dziewczynkom powtarzano: " Kiedy jesteś młodą dziewczynką, słuchaj ojca, kiedy zostaniesz żoną, słuchaj męża, a jako wdowa bądź posłuszna synowi" . Wartość kobiety oceniano po tym, ilu synów urodziła, tymczasem narodziny córki powodowały spadek matki w hierarchii rodzinnej. 

Zakładka z książką i                                              obie strony :

 

Pozdrawiam serdecznie -Mięta :)





12 komentarzy:

  1. O... Zaciekawił mnie opis tej książki. Może kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna zakładka 😊 chciałaby przeczytać tą książkę 😃

    OdpowiedzUsuń
  3. Tematycznie idealnie udało Ci się zgrać zakładkę z książką. Fajne też ma kolorki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam o tej autorce, choć jeszcze żadnej jej książki nie przeczytałam. Zainteresowałaś mnie tą pozycją, ale szkoda, że jest smutna (jednak ostatnio wolę weselszą literaturę). Pozdrawiam serdecznie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko zgadnąć po tytule jaka będzie książka, gdy się jej nie wybiera samemu ;)

      Usuń
  5. Dzięki za polecenie książki. zakładka piękna

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękna zakładka, wachlarze wspaniale ją zdobią🙂 Ja też biorę udział w zakładkowej zabawie na FB, stąd moja Chinka. Nie czytałam książki, ale jak byłam młodą dziewczyną, to mój tato pronumerował "Kontynenty", tam często były drukowane fragmenty egzotycznej dla mnie literatury z różnych stron świata. Czytałam i współczułam tym kobietom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) To gdzieś mi umknęły, że ich nie widziałam na fb :(

      Usuń
  7. Ty przynajmniej książkę przeczytałaś :) ja znalazłam czas tylko na zrobienie zakładek :)
    Masz super komplet!!! świetna zakładka.

    OdpowiedzUsuń