czwartek, 3 grudnia 2020

341. Listopadowe książki

 Witam :)

  Listopad był dla mnie bardzo trudnym miesiącem i mimo posiadania wielu odpowiednich książek pasujących do wyzwań nie byłam wstanie czytać prawie nic. Niby czytałam, ale jakoś tak, że nic mi w głowie z tekstu nie zostawało...Jednak zestawienie jakieś należy wykonać.

Na początku wyzwanie Trójka e-pik  gdzie podane były takie gatunki:

  1. Siła jest kobietą!
  2. małżeństwo po polsku
  3. przeterminowana nowość, czyli książka wydana w 2019 roku 
Moje pozycje to :
2. 
Krystyna Nepomucka-
"Małżeństwo niedoskonałe"

Akcja toczy się w dwudziestoleciu międzywojennym w środowisku ludzi bezrobotnych, mających czasem powiązania ze środowiskiem przestępczym. Bohaterowie są ludźmi bardzo biednymi, którzy doskonale wiedzą czym jest głód. Narratorką jest córka alkoholika i defraudanta. Mimo, że jest przedstawiona jako osoba mało inteligentna i  bardzo naiwna(w wieku 16-stu lat zachodzi w ciążę)to na tle reszty rodziny jest jedyną postacią wywołującą u czytelnika jakieś milsze myśli. Busio- jej mąż znęca się nad nią psychicznie, a jego rodzina nie jest lepsza. 
  Nie chciałabym znać takiej kreatury. Prawie każda osoba w tej książce jest odrażająca moralnie i wstrętna zewnętrznie. 
Podobno książki pani Nepomuckiej są dla specjalnych czytelników, ja chyba nie zaliczam się do nich. Odrzucało mnie przy czytaniu opisów pewnych czynności fizjologicznych... o seksie nie wspomnę :/

  Według mnie jest to satyra ogólnie na wszystkich ludzi. Podli,egoistyczni czy zwyczajnie głupi są w niej prawie wszyscy i nie ma znaczenia czy są bardzo biedni czy bogaci(rodzina rejentów)- Zło się w nich zalęgło jak pasożyt i zżera ich od środka.  A najgorsze jest chyba to, że książka ma już swoje lata, a ludzie tak na prawdę wcale się nie zmienili. Powierzchownie bardziej o siebie dbają, ale wewnętrznie ?
3.
 Naomi Novik -"Moc srebra"


 Historia w zimowej scenerii, trochę  jak w starych Rosyjskich baśniach oglądanych w dzieciństwie. Większość opisów(naprawdę dużo) stosunkowo niewiele dialogów. Opowieść o trzech silnych kobietach, Mirijem, której wątek jest główną osią fabuły, Iriny(dla mnie wątek ciekawszy) oraz Wandy. Historia przedstawiona z różnych perspektyw.
Problem miałam pewien. Nie ma zaznaczone, że zmienia się narrator, są tylko większe odstępy w tekście, ale jak się tego nie pilnuje, to nagle nie wiadomo, kto w danej chwili się wtrącił do opowieści i czy nadaj jest mowa o poprzedniej osobie czy już o kimś innym... 


Inne:


 Terry Pratchett - "Ciemna strona słońca"

Jakże inna od znanego mi i lubianego cyklu "Świt dysku".
  To nie jest zwyczajna książka fantastyczna to raczej science-fiction, poruszające kwestie ideologiczne, i pełne zagadnień o prawdopodobieństwie rządzącym wszechświatem. Tak dokładnie policzalnym, że aż przerażającym. Jak inaczej określić wyliczenie dnia i godziny śmierci własnego dziecka?  Mocna gimnastyka dla naszej wyobraźni. Ludzie, którzy zamieszkali inne planety zmieniają się genetycznie pod wpływem środowiska w którym mieszkają. Główny bohater to Dominik Sabalos, nazywany przez wszystkich Dom. W dniu nominacji na przewodniczącego planety ma zostać zamordowany, tak wyliczono ...Wszyscy zainteresowani o tym wiedzą, że ma umrzeć, że powinien umrzeć... poza nim...
    Świat przedstawiony jest bardzo złożony ale równocześnie fascynujący. Co chwilę coś się dzieje istotnego. Doskonale przedstawieni bohaterowie, budzą sympatię i są tak różnorodni, że można od razu znaleźć ulubionego. Nawet opisy ras obcych i wszechświata nie jest trudny do zrozumienia. Jednak zakończenie następuje jak dla mnie w najbardziej ciekawym momencie.

Tę książkę zgłaszam do wyzwania Abecadło z pieca spadło 11 litera - "C"


   
   W zeszłym miesiącu rozpoczęłam, ale jeszcze nie skończyłam  przejmującą powieść o fikcyjnym polskim zesłańcu.  

Igor Newerly-"Wzgórze błękitnego snu" , śnieg

  Bohaterem opowieści jest dwudziestokilkuletni Bronisław Najdarowski. Postać fikcyjna, ale wydarzenia prawdziwe. Po odbyciu czteroletniej katorgi w Akatuju ...
"pomiędzy 1832 a 1917 rokiem we wsi znajdowało się akatujskie więzienie katorżnicze. Od 1890 roku więzienie przekształcono w katorgę dla więźniów politycznych, a od 1911 przekształcono je w zakład dla kobiet. Latem 1917 roku więzienie zamknięto.cytat z wikipedi"
 ...został uwolniony i wysłany na wieczne osiedlenie na Syberię do wsi  Stare Czumy. Książka jest o ludziach – mieszkających tam z dziada pradziada oraz o tych, którzy zostali zmuszeni do zamieszkania na tamtym terenie. I o próbach życia obu tych grup ze sobą.

Kolorowe literki są do wyzwania u Czarnej damy   .
Literki w październiku były takie:    NWŚ 

 
 
To tyle na dziś .
Pozdrawiam serdecznie -Mięta :)

7 komentarzy:

  1. Chciałam za jakiś czas wziąć się za książki Krystyny Nepomuckiej, ale Twoja recenzja na razie odwiodła mnie od tej decyzji ;) Może kiedyś się skuszę. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są również osoby , które bardzo sobie cenią twórczość Pani Nepomuckiej.

      Usuń
  2. Dzieki waszym recenzjom wiem po co sięgnąć, ne znoszę długich opisów, wolę dialogi i już wiem, ze pewnie nawet nie dotarłabym do końca książki:)
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. "Małżeństwo niedoskonałe" czytałam wieku temu, nie pamiętam swoich wrażeń, ale jakoś dojechałam do końca. Zaintrygowałaś mnie tym opisem, muszę sprawdzić jak dzisiaj odbiorę tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń