środa, 28 grudnia 2022

491. Przeczytane w Grudniu .

 Witam :)

Jak zawsze pierw pozycje do wyzwania "Trójka e-pik"  na blogu  Sardegny 



 i tematy:
1- na słodko
2- zakończ rok z przytupem!
3- pada śnieg

Mój wybór:



Ad 1

"W dawnych cukierniach i kawiarniach Warszawskich"-Wojciech Herbaczyński

Czy wiecie, że pierwsza kawiarnia w Warszawie została otwarta w 1724 roku ? I , że kobiety dopiero przekroczyły próg takiego przybytku dopiero pod koniec XIX wieku ?
Czytając o różnych kawiarniach i cukierniach dowiadujemy się też o ich właścicielach. Słynne nazwiska : Lourse, Semadeni, Blikle, Górski, Wedel i jeszcze wielu,wielu innych. O ich słynnych wypiekach po które stali bywalcy potrafili przyjeżdżać specjalnie z daleka. Czytając wyobrażałam sobie te francuskie rogaliki,ciasta z serem, kremy z ananasem, artystycznie wykonane wyroby marcepanowe...aż w pewnym momencie śliniotoku dostałam 🤣
Jest też dużo ciekawostek np.Ignacy Kraszewski był zaprzyjaźniony z właścicielem pewnej kawiarni o nazwisku Koch. Przyjaźń była tak szczególna, że utrzymywała się i przez następne pokolenia. Gdy Kraszewski zmarł w Genewie to syn Kocha brał udział w sprowadzeniu jego zwłok do Krakowa.
Ad 2

 "
Cherub" -Przemysław Piotrowski 

  Jest to trzecia część o komisarzu Igorze Brudnym ze stołecznej policji. I tym razem nie dane mu jest pracować "spokojnie" w stolicy. Kolejne bestialskie morderstwo zmusza go(a raczej morderca przysyłając pewien prezent)do powrotu w niechciane rejony. Brudny znowu wraca do Zielonej Góry.

 Ogólnie historia ciekawa i akcja wciąga, ale według mnie za bardzo brutalnie wszystko przedstawione. Za dużo morderstw i to takich, że aż włos się na głowie jeży. I znowu główną osią wszystkiego jest sierociniec Hieronimek i kolejna postać, która okazała się być za słaba psychicznie by normalnie żyć po tym co się tam wydarzyło dwie-trzy dekady temu i uczyniło z tej osoby psychopatę. A całe zło, które kiedykolwiek ją spotkało wtedy i później, skumulowała w postaci komisarza Brudnego.  

   Czekałam długo, aż ta książka będzie dostępna w bibliotece (kolejka była) Przeczytałam i teraz muszę odpocząć od takich ciężkich tematów. Wcześniejsze tomy podobały mi się bardziej, choć ta jest z nimi spójna. 

Ad 3 



James Kier to potężny biznesmen, bezwzględny, bez serca i wyrzutów. Nie dbający o nikogo ani o żonę, a ni o syna. Liczy się tylko on i jego władza. Dążący"po trupach" do celu. Kiedy gazety donoszą, że zginął w wypadku samochodowym. Pierw chce pozwać dziennikarza, ale z ciekawości czyta w internecie komentarze i dowiaduje się , co inni naprawdę o nim myślą. Wiadomości te tak nim wstrząsnęły, że postanawia się zmienić. Ale to nie takie proste ani łatwe jak mu się wydaje...i czas też jest przeciwko. 
Opowieść piękna, choć trudna i wzruszająca do łez.
O postanowieniu zmienienia swego życia, o próbie zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy. Niestety bywa i tak, że niektórych krzywd nie da się już naprawić....
  Nie mogłam się oderwać i przeczytałam w dwa wieczory.

***
Do wyzwania Abecadło z pieca spadło 
 W grudniu czytaliśmy książki pisarzy o nazwisku na literkę D, miałam zamiar przeczytać coś Dickens'a. Jednak w międzyczasie tak jakoś w okolicach Mikołaja dostałam mega paczkę, niespodziankę...

od Czarnej Damy Jeszcze raz ogromnie dziękuję :) :) 
A tam między różnymi przydasiami i płytą z  filmem,  była ta książka :


"Nareszcie w Dudapeszcie"
— 

Krzysztof Daukszewicz


Jest to zbiór krótkich felietonów słynnego satyryka. Niektóre są opatrzone datą i dlatego wiadomo, że rozpoczynają się początkiem 2020 roku, a kończą gdzieś w sierpniu. Większość odniesień do politycznych wydarzeń ówczesnego roku (szkoda, że nie całego)

Sporo piosenek lub wierszy. Trochę wzmianek o kimś z Torunia, trochę listów do pana hrabiego. Trochę korespondencji z synem. 

Trochę innych różności...


Świetne rysunki Pawła Kryńskiego :

**
  Wprawdzie zaczęłam czytać kolejna ciekawą książkę, ale raczej jej nie skończę przed nowym rokiem. 

***
Zestawienie roczne do wyzwania u Ani, z bloga
Przeczytałam  41 książek,  łącznie miały 15034 stron(jeśli się nie pomyliłam) Co daje prawie 43 strony dziennie.
Lista wszystkich książek na pasku górnym-
" Wyzwanie Czytelnicze 3560 stron" Są tam tez listy z lat ubiegłych gdyby ktoś był zainteresowany.


Pozdrawiam serdecznie - Mięta.
Dziękuję, że zaglądacie :)


6 komentarzy:

  1. Przeczytałam dwie książki Evansa i podobały mi się :).

    Mam postanowienie żebym w 2023 utrzymać się w wyzwaniach książkowych przez cały rok :).

    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Również Życzę zdrowia i Wszystkiego dobrego w Nowym Roku :)

      Usuń
  2. Nie czytałam tych książek, ale dobrze wiedzieć gdzie szukać propozycji. :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyzwania pozwalają podejść do innych regałów w bibliotece ;)

      Usuń
  3. Zbliżający się Nowy Rok niesie wszystkim nadzieję
    na uspokojenie, życzliwość i spełnienie marzeń.
    W te piękne i jedyne w roku chwile
    chcę złożyć najlepsze życzenia
    pogodnych, zdrowych i radosnych dni
    oraz szczęśliwego Nowego Roku.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak zwykle bardzo różnorodne wybrałaś lektury. Ta o kawiarniach wydaje się ciekawa.
    Uściski

    OdpowiedzUsuń