środa, 6 lipca 2022

460. C & K w 2022 r. - 6

 Witam :)

  Notatkę miałam zrobioną i w czerwcu by była. Jednak w ostatnim momencie się zorientowałam, że Renia chciała na konkretnym wzorze(mech) a ja nie doczytałam i miałam zwykle słupki. Więc próbkę trza było zrobić na nowo i zaległości się zrobiły. No niestety, za gapowe się płaci :/ 

W czerwcu u Reni tematem jej zabawy 


były: próbki obliczeniowe .

 Szczerze powiedziawszy nigdy nie robiłam próbek. Zawsze mi się wydawało, że one są  potrzebne przy dzierganiu na drutach odzieży. Zazwyczaj moje prace szydełkowe to były serwetki, albo były z elementów. Czasem jakieś zabawki.Więc próbki nie były mi nigdy potrzebne. Choć teraz gdy poczytałam co nieco tu i tu to doszłam do wniosku, że nawet przy pracach szydełkowych np bluzeczka czy zwykły szal zrobienie próbki się przydaje. Unikniemy niepotrzebnego czasem kilkukrotnego prucia. Sweter, który robiłam kiedyś dla córki ..prułam chyba z trzy razy zanim było jak trzeba. 

Robimy sobie próbkę według wybranego wzoru z włóczki jaką mamy zamiar użyć do konkretnej  pracy, pierzemy i suszymy. Potem mierzymy. 

Nawet okienko sobie wycięłam do tego celu. Okienko kwadratowe ma 5 cm bok.

Niestety nie wiem jaka włóczka(dostałam bez banderoli)szydełko nr 4. Wzorek to "mech", w który półsłupek i oczko łańcuszka tworzą raport do powtórzeń. 

 
   Chyba trochę za małą tę próbkę zrobiłam. Ale jak na pierwszy raz chyba może być ;) 
    W mojej próbce wyszło, że na 5 cm mieści się pięć powtórzeń raportu na szerokość( 5 x pł,oł)  i dziewięć rzędów na wysokość. Więc gdybym chciała zrobić np.  kocyk  o wymiarach 100 cm x 120 cm dla małego dziecka z tej włóczki i takim wzorem, to trzeba....pierw trochę policzyć :) 
  Szerokość: Raport to 2 oczka
5 cm  = 10 oczek. 
1 cm = 2 oczka
Żeby uzyskać szerokość 1 m (100 cm) trzeba zrobić 200 oczek na początek
(100 x 2)
Teraz długość :
5 cm = 9 rz 
1 cm = 1,8 rz
120 cm = 216 rzędów( 120 x 1,8)
Chyba jest dobrze.

Teraz niech mnie ktoś mądry oświeci i  powie jak policzyć ile będzie potrzeba włóczki ?

Pozdrawiam serdecznie-Mięta :)






10 komentarzy:

  1. Jak matematycznie wykonałaś zadanie.Nie powiem ile wloczki, kupuje około 40 dkg i zawsze coś zostaję, oczywiście na kocyk.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję:) Mnie raczej chodziło ogólnie, skąd wiadomo ile włóczki będzie potrzebne do danej rzeczy. Ja nigdy nie wiem i zazwyczaj muszę dokupić.

    OdpowiedzUsuń
  3. Próbka perfekcyjnie opisana:) co do obliczeń ilości włóczki to to już geometria wchodzi i chyba nie pamiętam tak na 100% ale musiałabyś odmierzyć długość włóczki jaką zużyłaś na kwadrat o boku np. 5x5, obliczyć ile tej wełny potrzebujesz na 1x1. Potem bierzesz pracę jaką masz zaplanowaną i obliczasz jej pole x ilość włóczki potrzebna do wydziergania 1x1 i tyle. Zawsze trzeba dodać margines błędu. Dawno tego nie robiłam, a uczyłam się dawno, dawno temu, więc mogłam coś pomylić, jak coś;) Dziękuje za udział w zabawie i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Kiedyś sobie sprawdzę i te obliczenia .

      Usuń
  4. Jejku, podziwiam. Dla mnie to się wydaje zbyt skomplikowane, jeszcze liczyć trzeba 😆 pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Można obliczyć, ale trzeba trochę "gimnastyki" :)))
    Czyli trochę innych obliczeń po drodze. :)))
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie wyszła Tobie próbka. Dużo zależy od tego, ile w danej włóczce jest metrów. Jeden kłębek - w zależności od firmy - może mieć od 125 m do ok. 350 m. Mnie się nie zdarza robić próbek. Zwykle kieruję się informacją o ilości metrów na etykiecie ;-).

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znam się kompletnie na takich wyliczeniach :) dla mnie każde dzierganie to magia ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wgłębiam się w obliczenia, próbka fajna :)

    OdpowiedzUsuń